Psihologie si experimente

" Lumea noastra umana este un maret labirint daruit de Dumnezeu" Edward Tolman

Suntem cu adevarat unici… sau doar ne conformam unor tipare? Ce ne face sa ne reamintim si de ce uitam? Cum putem masura efectiv inteligenta?

Intrebari de genul acesta stau la baza activitatii celor mai importanti ganditori si cercetatori internationali din fascinantul domeniu al psihologiei.

Un astfel de exemplu il constituie Edward Tolman, exponent de seama al psihologiei behavioriste in Statele Unite. Chiar daca era de acord cu metodologia de baza a behaviorismului - aceea ca psihologia poate fi studiata numai prin experimente stiintifice obiective -, a fost, de asemenea, interesat de ideile despre procesele mentale, inclusiv despre perceptie, cognitie si motivatie, cu care venise in contact in timp ce studia psihologia Gestalt in Germania.

O noua teorie in psihologie

Conectand aceste doua abordari anteriror separate, el a dezvoltat o noua teorie cu privire la rolul conditionarii, creand asa-numitul' behaviorism intentionat", care in prezent este cunoscut drept behaviorismul cognitiv. Tolman a pus la indoiala premisa de baza a invatarii conditionate(aceea ca comportamanentul este invatat pur si simplu printr-un raspuns automat la un stimul). El credea ca animalele pot sa invete despre lumea din jurul lor fara consolidarea oferita de o recompensa si sa foloseasca ulterior respectiva informatie in luarea deciziilor.

A conceput experimente cu sobolani pusi intr-un labirint, pentru a examina rolul consolidarii in invatare. Comparand un grup de sobolani recompensati zilnic cu mancare pentru ca se descurcasera sa iasa din labirint cu un alt grup care fusese recompensat dupa sase zile si cu un al treilea grup recompensat dupa doua zile, ideile lui Tolman au fost confirmate. Al doilea si al treilea grup au facut mai putine erori atunci cand au parcurs labirintul in ziua urmatoare celei in care fusesera recompensati cu mancare, demonstrand ca "stiau" deja cum sa parcurga labirintul, deoarece invatasera aceasta inainte sa primeasca o recompensa. Odata ce stiau ca pot primi o recompensa au reusit sa foloseasca "harta cognitiva" pe care si-o alcatuisera pentru a rezolva mai rapid labirintul.

Tolman s-a referit la perioada initiala de invatare a sobolanilor, cand nu exista o recompnsa directa, drept invatare latenta. El credea ca toate animalele, inclusiv oamenii, isi alcatuiesc de-a lungul vietii o harta cognitiva cu privire la lumea din jurul lor - "labirintul daruit de Dumnezeu" - pe care o pot folosi pentru a localiza anumite obiective.

Psihologie - idei fundamentale

O multime de astfel de exemple puteti gasi in "Psihologie - idei fundamentale" aparuta la Editura LITERA.

Scris intr-un limbaj accesibil, volumul abunda in explicatii concise care lamuresc jargonul, in diagrame care descurca itele teoriilor încurcate, in citate memorabile si in ilustratii ingenioase care se joaca cu convingerile si perceptiile noastre.

Fie ca domeniul psihologiei este ceva nou pentru voi, fie ca sunteti studenti sau posedati o multime de cunoștinte teoretice, veti gasi in paginile acestei carti suficiente lucruri care sa va starneasca curiozitatea si sa va stimuleze deopotriva.

Daca simti ca ai nevoie de ajutor profesionist, contacteaza-ma!

Suna acum la 0724 870 300 pentru a obtine mai multe detalii.

Articole recomandate